137%
Føndere
56
Dager igjen
0
20 623Kr
Av totalt 15 000 KR føndet
Slippefest!
Du får invitasjon til slippefest og kan skryte uhemmet på sosiale medier av å ha støttet et spennende bokprosjekt!
3 føndere
Estimert leveranse: Feb 2013
50,-
Utsolgt
Støttespiller!
Invitasjon til slippefesten og en offisell takk til deg med navnet ditt som støttespiller på bilisme-bok-bloggen!
2 føndere
Estimert leveranse: Mar 2014
100,-
Utsolgt
Boka før "alle" andre
Du får du ei bok med unikt "registreringskilt" inni, takk på bloggen og selvsagt invitasjon til slippefesten!
39 føndere
Estimert leveranse: Mar 2014
349,-
Utsolgt
Navn på takkeliste og nummerert bok
I tillegg til bok med unikt "registreringskilt" og en personlig hilsen fra forfatteren kommer ditt navn på trykk i bokas takkeliste om du ønsker det - og så får du selvsagt invitasjon til slippefesten!
6 føndere
Estimert leveranse: Mar 2014
Begrenset antall: 14 av 20 igjen
600,-
Utsolgt
Foredrag om bilisme
Jeg tar med meg mine tanker, bilder, opplevelser og filmsnutter, og forteller om vårt forhold til bilen, om bilismens makt i samfunnet og hvordan framtidens persontransport kan bli.
Estimert leveranse: Sep 2013
Begrenset antall: 3 av 3 igjen
3000,-
Utsolgt
Med bilen i førersetet - en bok om oss og bilismen
Hvordan har bilen forandret livene våre? Og hvor går veien videre? Med ditt bidrag blir det bok om oppfinnelsen vi elsker og frykter.
http://fnd.uz/NDU

Vårt forhold til bilen er kontrastfylt: frihetssymbol og miljøsvin, fartsvidunder og drapsmaskin, statusobjekt og en praktisk trivialitet. Vi både elsker og hater den.

Bilen er det enkeltfenomenet som har endret samfunnet mest de siste hundre år, ifølge leksikon.

Hvordan kan en oppfinnelse som krever så mye plass og er så helseskadelig både for oss og planeten bli så viktig? Er bilismens tid i ferd med å gå over? Hva betyr i så fall det for våre liv?

Dette trengs det en bok om! 

I den planlagte dokoumentarboka, med arbeidstittelen "Med bilen i førersetet", vil jeg fortelle historier som gir deg noen aha-opplevelser - som leser skal få du oppdage noen sammenhenger du ikke har vært bevisst på før.

OPPDATERING 2. APRIL: Selv om målet på fønd.no er nådd er flott all den støtte, oppmuntring og de gaver jeg kan få. Å lage bok koster langt mer enn 15 000 og jo flere bøker som kjøpes nå, jo bedre. Prosjeket er altså "fullfinasiert", men langt fra ferdig finansiert. Så fortsett å forhåndskjøpe bok om du har tro på ideen - og fortell venner og kjente om boka og fønd.no!

Les mer under bildet!

knoks bjørn

  • Foto: Kent Skibstad

Andre spørsmål enn bilblader og dagspresse stiller

Gjennom reportasjer, inspirerende eksempler og fakta vil jeg ta leserne med på en reise i vårt forhold til bilen på en måte dagspresse, bilblader og forskning sjelden gjør. Underveis skal vi møte mennesker som hjelpe oss å forstå en rekke av spørsmålene knyttet til bilismens dominans det siste århundret og dens mulige rolle de neste hundre årene. På veien dukker det opp en rekke spørsmål - ofte med uvante svar.

Hvorfor er vi så glad i bilene våre? Hvorfor er det slik at pappaen i familien alltid kjører? Hva koster bilismen samfunnet? Hva gjør musikken på radioen med oss som sjåfører? Hvorfor blir det alltid kø? Hvordan ble bilen det stedet vi er tettest på familien?

Hvorfor er vi så gira på fart? Hvorfor får ikke høye kostnader oss til å slutte å kjøre bil? Hva hadde skjedd om bilen ble oppfunnet i dag? Hvor ble det av haikerne? Hvorfor er ikke alle biler utslippsfrie? Hvordan kan bilene bli verdens batterier? Hvorfor føler vi at bilen gir oss frihet?

knoks ellinor

  • Foto: Kent Skibstad

Et vendepunkt?

Bilismen har satt premissene for store deler av samfunnsutviklinga og skapt svært mange positive endringer. Nå er omfanget av privatbilismen blitt så stort at de negative konsekvensene er i ferd med å overskygge de positive. Selv om det bygges nye veier fylles de raskt til randen mens lufta fylles med avgasser og energiforbruket skyter i været.

Da nordmenn fritt fikk kjøpe privatbiler ble de sett på som luksus. Tjue år seinere var den en selvfølge til og fra arbeid.

Mange har et sterkt følelsesmessig, kulturelt, praktisk og vanepreget forhold til bilen som ikke endret av avgifter og restriksjoner. For andre har likevel bilen har gått fra å være et frihets- og statusymbol til å bli en praktisk trivialitet og en økonomisk utgiftspost.

Lite tyder på at våre følelser for bilen forandrer seg med prislappen. Hva er det som gjør forholdet så sterkt? Hvordan kan vi fortsette persontransporten på en tilfredsstillende måte uten å fylle byene med biler, lufta med eksos og sykehusene med trafikkofre? Og stemmer det at biltrafikken for første gang har sluttet å vokse i mange vestlige land?

knoksen familien

  • Foto: Kent Skibstad

Om forfatteren

Jeg er journalist med interesse for blant annet transport- og miljøspørsmål. Siden 2005 har jeg jobbet i NRK Hordaland hvor jeg har jobbet med yr.no og UT.no siden nettjenestene startet, i tillegg til NRK.no og NRK Hordaland. Våren 2013 har jeg permisjon for å skrive bok.

Blogg: Bil, bilisme og veien videre

Twitter: @grimz

Linkedin: Andreas Grimsæth

Kontor: The HUB Bergen

Mediehytta Grimsæth
Et prosjekt av
Mediehytta Grimsæth
Andreas Grimsæth
Kristofer Jansons vei 24
5089 Bergen
bilisme.wordpress.com